Fira Världspoesidagen!

På tisdag den 21/3 infaller Unescos Världspoesidag, en dag då man uppmärksammar och hyllar poesi runtom i världen. Ett tillfälle att uppmärksamma läsning lite extra och bjuda eleverna på lite nya texter. På min skola ska vi bla uppmärksamma dagen med en poesislinga. Elever i åk. 7 och 8 ska på sina pulspass gå en slinga med sju stycken stopp. Vid varje stopp finner de en dikt som de ska läsa och koppla ihop med ett eller flera globala mål. Vid varannan dikt finns det även en uppmaning till pulshöjande aktivitet. Jag fick idén till att skapa en poesislinga av Maria Glawe som driver Sustainablepoetry. Efter lite bollande och funderande skickade jag ett utkast på idé till kollegor. Idrottslärarna nappade snabbt med förslag om att det skulle passa bra med en slinga på pulspassen de har på tisdagar. Därför blir det Poesislinga med puls. Jag är oerhört tacksam att idrottslärarna kan hjälpa till att sätta upp och genomföra slingan.

Det var inte helt enkelt att hitta olika dikter som passar, jag valde att testa några dikter på mina so-kollegor. De fick kika på dikter som jag valt ut med uppgiften att fundera över vilka globala mål som kan kopplas till varje dikt samt fundera kring om dikten kan fungera under pulspasset. Det ska bli intressant att se om eleverna tänker likadant som lärarna.

Jag har lagt ut talonger i personalrummet, kanske kan det inspirera någon i personalen att ta lite frisk luft under en paus och på köpet berikas av poesi. Jag har uppmuntrar personal att högläsa dikter imorgon på sina lektioner. I personalrummet kommer det finnas några olika dikter man kan låna med sig till sitt klassrum för högläsning under veckan. Tänk vilken kraft om eleverna får möta poesi på flera lektioner under veckan och i olika ämnen dessutom. Tänk poesi i tex biologi, historia, matematik och hemkunskap?!

På onsdag kommer jag och skolans skolbibliotekarie skapa poesi med elever i skolbiblioteket och poesi kommer pryda skolans skärmar under veckan.

Önskar er en vacker vecka fylld av poesi!

/Jennie Rosén

Leave a comment