Tema skräck: Frankenstein del 1

I åk.8 har vi arbetat med att gå igenom upplysningen och romantiken för att sedan kunna kasta oss in i skräckens värld. Efter ett kort intro av skräckromantiken har vi gett oss in på Frankenstein. För att aktivera våra förkunskaper och skapa lite mer intresse för boken har vi i varje klass funderat på: vad vi vet/tror oss veta om Frankenstein samt frågor till boken/frågor om boken. Detta har jag sedan samlat i en VÖL-tabell som hänger i klassrummet.
VÖL

Vi har även pratat om Mary Shelley och bakgrunden till boken för att skapa mer förförståelse innan vi läser. Eleverna har fått läsa utdrag ur boken och vi har arbetat med läsförståelse utifrån det. I grupper har eleverna fått bedöma olika elevsvar och tillsammans har vi sedan gått  igenom vilken nivå de ligger på och varför. Efter att vi i helklass gått igenom gruppernas bedömning av elevsvaren fick eleverna läsa sina egna svar och bedöma dem på en slags matris: Självbedömning

Denna matris har jag nästan kopierat rakt av från en mall som jag fått av Malin Larsson, @visesiskolan. På matrisen hade jag skrivit en kort kommentar till varje elev. Jag har sedan samlat in elevernas självbedömningar och skrivit på dem hur jag har bedömt svaren. Oftast stämmer deras egna bedömning väl överens med min och jag kan se att det börjat ge frukt att arbeta mycket med förmågan att analysera och resonera. Eleverna kommer få ha sin matris framför sig nästa gång de ska analysera text.

IMG_1628

 

Eleverna har även fått arbeta med ord ifrån utdraget de läst. De har i grupper fått skapa Frankenpoesi, en form av kylskåpspoesi, med hjälp av ord från texten som vi läst. Jag vill skapa en nyfikenhet kring orden, kommunikation kring ord och en lust att lära sig fler. De har fått skapa ordlistor och sedan har de valt ut ord till sina dikter:

Frankenpoesi
All Frankenpoesi pryder nu väggarna i klassrummet och de kommer även läggas ut i deras tidningar/bloggar. Några ligger ute redan nu t.ex: http://clavie.se/frankenpoesi/  och http://oxensb-del.se/frankenpoesi/ 

Eleverna har fått träna sig i att: 

  • samarbeta och kommunicera
  • resonera
  • analysera
  • formulera sig i skrift

Hejsan hoppsan!
Jennie

Leave a comment